حجت‌الاسلام قاسمی‌نژاد در گفت‌وگو با آنا مطرح کرد؛

شناسایی و رفع موانع تولید با مطالبه‌گری و تشکیل حلقه‌های علمی در دانشگاه‌/ امنیت تولیدکنندگان در قوانین حاکم شود

مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی استان چهارمحال و بختیاری لازمه تحقق شعار «تولید؛ پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی‌ها» را شناسایی و رفع موانع تولید با مطالبه‌گری و تشکیل حلقه‌های علمی در دانشگاه‌ها دانست.

گروه استان‌های خبرگزاری آنا، شهرکرد؛ پس از نامگذاری سال‌های گذشته با عنوان «اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل»، «اقتصاد مقاومتی تولید-اشتغال»، «حمایت از کالای ایرانی»، «رونق تولید» و «جهش تولید»، مقام معظم رهبری برای سال 1400 نام «تولید، پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی‌ها» را انتخاب کردند.

دانشگاه آزاد اسلامی در این راستا رسالت بسیار سنگینی دارد و به‌عنوان نهاد نخبه‌پرور باید سهم بیشتری در تحقق شعار سال داشته باشد، کما اینکه در سال‌های قبل هم با تولیدات علمی پژوهشی و اختراع مخترعان خود به‌خوبی توانسته نقش خود را ایفا کند. امسال هم دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در پیام نوروزی خود تأکید کرد که دانشگاه آزاد اسلامی در راستای تحقق شعار سال جدید که از سوی رهبر معظم انقلاب «تولید؛ پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی‌ها» نامگذاری شده از همه ظرفیت‌ها و توانمندی‌های خود بهره می‌‏گیرد تا برنامه ها و اهداف بر این اساس تنظیم و اجرا شود.

حال در سال «تولید؛ پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی‌ها» دانشگاه آزاد اسلامی به‌خصوص واحدهای این دانشگاه در استان‌ها باید با کسب تجربه بیشتر از سال‌های گذشته و به میدان آوردن تمام ظرفیت‌های تولید علاوه بر اشتغالزایی دانشجویان توأم با تحصیل یا همان طرح پویش علاوه بر ایجاد شغل تکان اساسی به حوزه تولید بدهند و در راستای رونق، جهش و مانع‌زدایی‌ها از تولید حرکت کنند.

خبرنگار آنا به همین مناسبت و به‌منظور بررسی نقش و جایگاه دانشگاه، اهداف، برنامه‌ها و مأموریت‌های دانشگاه‌ها در راستای تحقق شعار سال 1400 با حجت‌الاسلام رضا قاسمی‌نژاد مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی استان چهارمحال و بختیاری گفت‌وگو کرده است که مشروح آن را می‌خوانید.

آنا: با توجه به شعار «تولید؛ پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی‌ها» نقش و جایگاه دانشگاه در تحقق این هدف را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

دکتر قاسمی‌نژاد: با توجه به جایگاه واقعی دانشگاه که حلال مسائل کشور است، یکی از رسالت‌های اصلی دانشگاه این است که بتواند مسائل جامعه را در ابعاد و عرصه‌های مختلف، از عرصه‌های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی تا عرصه‌های اقتصادی ایران شناسایی و حل کند؛ بنابراین در بحث تولید که پایه اصلی اقتصاد جامعه است، دانشگاه به‌عنوان یکی از مهم‌ترین منابع و مهم‌ترین مراکزی که باید در راستای اقتصاد جامعه کارهای تئوری و عملی انجام بدهد، باید با توجه بیشتر به این موضوع از چند جهت نقش‌آفرینی کند، جهت نخست به‌صورت تحقیقات و پژوهش‌هایی در حوزه تولید و بحث شناسایی موانع تولید در جامعه است که دانشگاه باید در این زمینه گام‌های اساسی بردارد. دانشگاه باید پژوهشگران، استادان و دانشجویان نخبه را وارد این عرصه کرده و حمایت‌های لازم از نخبگان انجام دهد تا این نخبگان موانع را شناسایی کنند.

در مرحله دوم، نقش اساسی دانشگاه مرتبط با حلقه‌های علمی متشکل از استادان و دانشجویان است تا راه‌حل‌های مناسب و عملیاتی ارائه دهند. حلقه‌های علمی باید در عرصه تولید همه موانع را با تحقیق و پژوهش حساب‌شده و میدانی استخراج کنند و راهکارهای مناسب برای رفع این موانع ارائه دهند. مرحله سوم هم مطالبه‌گری است، به این معنی که وقتی دانشگاه این تلاش را در راستای دو جهت به‌صورت موفقیت‌آمیز انجام داد، مرحله سوم مطالبه‌گری است. در واقع از مراجعی که می‌توانند این موانع شناسایی‌شده و راهکارهایی را که برای این موانع ارائه شده است، عملیاتی کنند مطالبه‌گری شود تا بتوانند موضوع موانع و پشتیبانی‌ها را پیگیری و رفع کنند و تولید رونق بگیرد.

آنا: دانشگاه چگونه می‌تواند پشتیبان بخش تولید کشور و رفع موانع در این مسیر باشد؟

دکتر قاسمی‌نژاد: یکی از مهم‌ترین مؤلفه‌های تولید، داشتن تخصص و علم کافی در آن عرصه تولیدی است. عرصه‌های کشاورزی، دامداری، گیاهان دارویی و ... نیازمند تخصص و علم کافی هستند؛ چراکه بدون علم و داده‌های علمی نمی‌توان تولید موفقی داشت؛ بنابراین دانشگاه می‌تواند با پشتیبانی علمی و آموزش‌های لازم به مشاغل مختلف که قرار است تولیدکننده باشند، حمایت و پشتیبانی خوبی در عرصه تولید داشته باشد.

آنا: دکتر طهرانچی در راستای تحقق شعار سال جدید بر استفاده از همه ظرفیت‌ها و توانمندی‌های دانشگاه تأکید کرد تا برنامه‌ها و اهداف بر این اساس تنظیم و اجرا شود، ظرفیت و توانمندی واحد متبوع خود را در این راستا چه می‌دانید؟

دکتر قاسمی‌نژاد: دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد هم استادان و متخصصان بسیار خوبی در اختیار دارد و هم نیروی انسانی با تجربه‌ای در بعضی از بخش‌های این دانشگاه وجود دارد و هم امکانات خوبی در عرصه‌های کشاورزی، باغداری، گیاهان دارویی، دامپزشکی و دامداری دارد که می‌تواند در استان نقش مهم و اثرگذاری در راستای رفع موانع و پشتیبانی در تولید داشته باشد؛ بنابراین هم از نظر نرم‌افزاری و هم از نظر سخت‌افزاری، دانشگاه آزاد اسلامی استان چهارمحال و بختیاری ظرفیت‌ها و توانمندی‌های خوبی را دارد.

لازم است کمیته‌ای تشکیل شود تا با توجه به اینکه دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد بزرگ‌ترین مجموعه آموزشی در استان است و بیشترین عضو هیئت علمی، دانشجو و اثرگذاری را دارد و حتی در روستاهای خیلی دورافتاده هم دانشجوی در حال تحصیل دارد، نیروهای جهادی تعیین و شناسایی شوند و نظر آنها شنیده شود و پس از اینکه دیدگاه‌ها و نظرها اخذ شد، جلسه‌ای با مسئولان استان چهارمحال و بختیاری تشکیل شود و در این جلسه موضوع تولید و رفع موانع تولید را مطرح کنند تا نقش دانشگاه در این زمینه کاملاً مشخص شود.

آنا: در تحقق شعار جهش تولید چه‌قدر موفق بودیم؟

دکتر قاسمی‌نژاد: در جهش تولید موفقیت‌آمیز عمل نکردیم، اگر بخواهیم موضوعی را ارزیابی کنیم ابتدا باید ببینیم در میدان عمل چه اتفاقی افتاده است، آیا امسال با سال گذشته تفاوتی کرده است یا خیر؟ در بحث تولید و جهش تولید، اقدام خاصی صورت نگرفته است و دلیل اصلی آن این است که واقعاً به این مسئله خوب پرداخته نشد. می‌توان گفت تا حدودی بحران کرونا این موضوع را تحت تأثیر خود قرار داد و عملاً تمرکز روی جهش تولید از بین رفت و در نتیجه به‌صورت مطالبه مطرح نشد، جهش تولید مطالبه مقام معظم رهبری بود؛ اما این مطالبه با توجه به شرایط موجود جامعه و نبود عزم جدی در مسئولان نتایج قابل لمسی دربر نداشت. برخی از بخش‌ها که نیروهای جهادی داشتند تا حدودی جهش تولید اتفاق افتاد؛ اما در تمام ابعاد زندگی مردم این جهش را شاهد نبودیم.

آنا: و سخن پایانی ...

دکتر قاسمی‌نژاد: شعار سال نشان می‌دهد که موضوع اقتصاد چه‌قدر مورد تأکید مقام معظم رهبری است و نشان می‌دهد که رهبر انقلاب هرگاه موضوعی را مکرر اعلام می‌کنند، به‌طور قطع از موضوعات اساسی جامعه خواهد بود؛ بنابراین موضوع اقتصاد باید سروسامان بگیرد؛ چراکه جزء نیازهای اساسی جامعه است. این موضوع آنقدر اهمیت داشته که مقام معظم رهبری خود به میدان آمده است. بحث اقتصاد و تولید چند سال است که از زبان رهبر انقلاب تکرار می‌شود، نتیجه اینکه رهبری مشکل جامعه امروزی را بحث اقتصاد و تولید می‌داند؛ پس می‌طلبد که همه مردم و مسئولان امسال برای تحقق این موضوع تلاش کنند.

رکن نخست در این راستا، سیاست و قانونگذاری است. قوانین حمایت از تولیدکنندگان، قوانین نادرستی هستند. این قوانین تولیدکننده و سرمایه‌گذار را به خطر می‌اندازد؛ اکنون متأسفانه با این سیستم موجود، تأمین نیاز مالی سرمایه‌گذاران از طریق بانک‌ها انجام می‌شود و نه‌تنها تولیدکنندگان را حمایت نمی‌کنند؛ بلکه مانع کار آنها می‌شوند؛ چراکه خود بانک‌ها سرمایه‌گذار شده‌اند و تا زمانی که بانک‌ها سرمایه‌گذار هستند، تولیدکنندگان ضعیف و ضعیف‌تر می‌شوند؛ بنابراین باید امنیت تولیدکنندگان در قوانین حاکم باشد و تولیدکننده تأمین مالی شود.

قوانین و سیاست‌گذاری‌ها باید در زمینه تولید اصلاح شوند، باید شعارمان در بحث قوانین و سیاست‌گذاری‌ها واقعاً تبدیل به عمل شود. فقط شعار ندهیم که از تولیدکننده حمایت می‌کنیم؛ بلکه باید با تمام تلاش کاری کنیم که قوانین گره‌ای از مشکلات تولیدکنندگان باز کند، نه اینکه تولیدکننده را از ادامه کار منصرف کند. کمیت تولید باید تأمین شود. حمایت از تولیدکننده باید اتفاق بیفتد. حمایت از تولیدکننده این است که تولیدکننده امنیت داشته باشد و اطمینان داشته باشد که تولیدش به مصرف رسیده و عرضه شود. یعنی نباید دغدغه عرضه تولید داشته باشد.

بازار باید آمادگی و کشش برای عرضه تولیدکنندگان داشته باشد؛ بنابراین باید حمایت از تولید داخل با بستن ورودی کالاهای خارجی صورت بگیرد. همچنین باید رقابت صحیح در بحث سیاست و قانونگذاری اتفاق بیفتد، بخشی از این اقدامات در مجلس شورای اسلامی انجام خواهد شد و بخشی از آن هم با دولت است. قوانین باید به سمتی سوق داده شوند که رقابت بین تولیدکنندگان رقابتی سالم باشد. اگر رقابت سالم اتفاق افتاد کیفیت کالا هم بالا می‌رود. کیفیت کالا وقتی بالا رفت، تقاضا هم بیشتر می‌شود. فرایند تولید در کشور باید فرایند درست و سالمی باشد و ما را به جایی برساند که هم تولیدکننده و هم مصرف‌کننده رضایت کامل داشته باشند.

mostafa sadeghi
تهیه کننده:

mostafa sadeghi

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *